З а Plug-in хибридите отдавна се говори, че са най-добрата комбинация между ДВГ, хибрид и електромобил. Съответно и може да са отличен компромисен избор между пробег, мощ и вредни емисии.
Този тип автомобили са от полза и за производителите. Чрез тях те могат да намалят общите емисии на колите си и да се впишат в квотните изисквания. А с времето колите се подобриха и станаха още по-екологични.
Или може би не. Според анализ на Европейската агенция за околната среда (EEA) има огромно разминаване между обявените емисии от производителите и генерираните от автомобилите в реалния свят, съобщава InsideEVs.
За целта ЕЕА е използвала информацията от над 127 000 Plug-in хибрида в Европа, които са регистрирани през 2023 г. Анализирани са данните от техните онборд компютри за консумацията на гориво и са изчислени реалните им вредни емисии.
Резултатът е средно 139 гр. CO2 на километър. Същевременно WLTP рейтингът на производителите е средно едва 28 гр. CO2 на километър.
Разминаването е огромно и не е грешка. За Plug-in хибридите, регистрирани през 2022 г. несъответствието в данните е 137 гр. CO2/км в реални условия спрямо 28 гр. CO2/км според WLTP. И за колите през 2021 г. ситуацията не е по-различна – 134 гр. CO2/км спрямо 38 гр. CO2/км.
Защо се получава това? Според анализа основната причина е начинът на изчисляване на емисиите. Официалните стойности се изчисляват в лабораторни условия, които са еднакви за всички. Но те са идеални, докато в реалния свят има много по-различни ситуации. И има една вратичка, която позволява голяма част от времето на теста да се извършва в електрически режим. В реалността обаче плъгин хибридите използват своя ДВГ доста повече.
Затова и ЕС обмисля промяна в методиката, така че обявените емисии да са по-близо до реалните. Постепенно ще се намали времето, в което Plug-in хибридът може да работи в електрически режим по време на тестовете. Така ще се увеличат емисиите от ДВГ и ще се доближат до пропорциите в реални условия.
Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) обаче е против промените и призовава европейските институции да се откажат от тях. Според нея правилото трябва да се премахне напълно, защото това е единственият начин да се спре китайската инвазия.